cvs apotheek apotheek uur http://hollandpillen.com/ medicijnen voor paniekaanvallen
BRW customer experience

Wilt u ons volgen?

Verdraaide organisaties

Het is op een heldere en toegankelijke manier geschreven met levendige en herkenbare voorbeelden. De auteur gebruikt als leidraad een, zelf ontworpen, basismodel bestaande uit een aantal begrippen, deze ga ik eerst uitleggen voordat ik verder inhoudelijk op het boek in ga. Het zijn namelijk geen begrippen die dagelijks worden gebruikt.
 

Het boek gaat over het vereenvoudigen van complexiteit in organisaties. Het maakt inzichtelijk hoe organisaties veel tijd en energie steken in het 'af' krijgen van hun organisatie in de systeemwereld, de wereld van regels, richtlijnen, processen en procedures. Iets wat in de praktijk eigenlijk niet blijkt te lukken. Veel organisaties zijn georganiseerd op een manier waardoor de systeemwereld belangrijker wordt gevonden dan het feit waartoe een organisatie bestaat. De regels etc. hebben niet meer het doel te ondersteunen, maar zorgen ervoor dat alles beheersbaar blijft, hierdoor raakt een uitvoerend professional steeds meer gevangen tussen de "bedoeling" en de "systemen" (de regels). De auteur legt in een aantal hoofdstukken de kern van de zaak uit, vervolgens zoomt hij in op het door hem bedachte model. Tot slot maakt hij een vertaling naar de praktijk met concrete voorbeelden en aanknopingspunten voor de lezer.

Het hebben van een systeemwereld is volgens dit boek waardevol, zelfs onmisbaar. Wat vooral naar voren komt, is dat de systeemwereld de leefwereld zou moeten ondersteunen om op die manier als organisatie succesvol te zijn en te kunnen excelleren. De ervaringen uit het boek leren ons dat veel organisaties of zelfs managers onbewust de systeemwereld tot doel verheffen, in plaats van ondersteunend te laten zijn. Hierdoor vervaagt de bedoeling van de organisatie en kan er niet voldoende toegevoegde waarde aan de klant worden geboden.

Midden in het boek worden de effecten van de denkrichting in de leefwereld van de professional besproken, wat dit doet met eigenaarschap, taakvolwassenheid en wat uiteindelijk de gevolgen zijn voor de klant. Het boek geeft aan dat hoe meer het gedrag van een professional door de systeemwereld wordt gestuurd, hij wordt verleid zijn interesse voor de klant te verruilen voor de systeemwereld. Gevolg hiervan is dat er een slot komt op het hart van de professional, de systeemwereld heeft immers weinig aandacht voor gevoelens. Maar wat doet dit met de beleving en het plezier van de professional in zijn werk? En wat is dáárvan het effect op de (financiele) bedrijfsresultaten.

In het tweede gedeelte van het boek worden handreikingen gegeven om het proces te keren. De auteur noemt het: "van buiten naar binnen redeneren vervangen door van binnen naar buiten". Met dat laatste bedoelt hij dat je vanuit de bedoeling moet blijven redeneren en acteren. Daarnaast worden achterin het boek ook nog een aantal kenmerken van de beide denkrichtingen naast elkaar gezet. Juist om te laten zien dat het werken vanuit de pijl van binnenuit niet moeilijker is dan andersom.

Het boek zet aan tot denken, en het maakt je bewuster. Een aanrader voor iedereen die zeggenschap heeft in organisaties. Denk hierbij aan bestuurders, managers, externe adviseurs etc.

<< terug naar het overzicht

Neem contact op met BRW Groep
Bel: 088-337 63 60