cvs apotheek apotheek uur http://hollandpillen.com/ medicijnen voor paniekaanvallen
BRW customer experience

Wilt u ons volgen?

Gastvrijheidszorg Awards 2015 uitgereikt

Het Westfriesgasthuis in Hoorn is uitgeroepen tot het meest gastvrije ziekenhuis van Nederland. Zorgcentrum Park Boswijk in Vught won in de categorie Verpleging & Verzorging de Gastvrijheidszorg Award 2015, terwijl de award in de categorie GGZ voor Akkerman in Terborg is.

Alle uitblinkers in gastvrijheid werden tijdens het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg, dat gistermiddag plaatshad in het Utrechtse Beatrix Theater, in het zonnetje gezet. 170 zorgaanbieders deden mee aan Gastvrijheidszorg met Sterren, een waarderingssysteem voor de kwaliteit van de gastvrijheidszorg. Doel hiervan is de kwaliteit van leven van cliënten en patiënten te verbeteren door het stimuleren van goede gastvrijheidszorg.

5 sterren
Zeven zorginstellingen behaalden de maximale score van vijf sterren: het Westfriesgasthuis, het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (Tilburg), het Albert Schweitzer ziekenhuis (locatie Dordwijk in Dordrecht) en Ziekenhuis Gelderse Vallei (Ede). De zorgcentra Park Boswijk, Zandley (Drunen) en De Vijverhof (Assen) staan eveneens in het rijtje. De Vijverhof en Gelderse Vallei behaalden ook vorig jaar al het maximale aantal sterren.

De titel 'Meest gastvrije ziekenhuis van Nederland' ging naar het Westfriesgasthuis. De jury roemt onder meer het gegeven dat het Westfriesgasthuis patiënten een iPad biedt, de samenwerking met sterrenkok Ron Blaauw om lekker ziekenhuiseten te serveren plus het koken met regionale producten. ‘Maar uiteindelijk zit onze gastvrijheid vooral in alle aandacht hebben voor de patiënt. Daar draagt iedereen elke dag aan bij’, verklaarde bestuursvoorzitter Arno Timmermans namens de winnende zorginstelling.

Stond in de beginjaren van het waarderingsysteem nog voeding centraal in het project, tien jaar later omvat gastvrijheid volgens de initiatiefnemers meer dan alleen gezond en lekker eten. ‘Bejegening en dienstverlening aan bewoners en patiënten zijn steeds meer een graadmeter geworden van hoe gastvrij een zorglocatie daadwerkelijk is.’

'Gastvrijheid is geen kunstje'
Gevraagd naar de criteria voor deze awards vertelt juryvoorzitter Jenneke van Veen aan CustomerFirst dat er wordt gekeken naar de samengestelde cijfers van de ziekenhuizen en zorginstellingen, aangevuld met de verslagen van de auditeurs. Zij polsen welk gastvrijheidsbeleid er is, of medewerkers hierbij worden betrokken, welke faciliteiten ergens zijn, hoe de ambiance is (sfeervol, een gevoel van thuis?) en zij proeven tevens de maaltijden. Ook wordt de evaluatie meegenomen in het eindbesluit: wat vinden mensen van de gastvrijheid? En zijn er verbeteringen doorgevoerd? 'Bij het Westfriesgasthuis zit gastvrijheid in de genen. Je krijgt niet alleen eten en drinken, maar ook de verpleging en de medische staf doen mee. Zij hebben oprechte aandacht voor patienten', stelt Van Veen. Volgens haar bereik je zo'n cultuuromslag niet zomaar. 'Gastvrij zijn is geen kunstje. Je moet weten hoe je iemand een prettig, veilig en vertrouwd gevoel geeft. Het Westfriesgasthuis is hierin gegroeid, want vorig jaar stonden ze nog op de negende plaats.'

Overall zetten zorginstellingen in Nederland positieve stappen, vindt de juryvoorzitter. 'Toen ik hier vijf jaar geleden begon, waren drie sterren hartstikke veel. Nu zie je dat meerdere organisaties vijf sterren scoren. Ze zijn echt aan elkaar gewaagd. Gastvrijheid is volwassen geworden en niet meer weg te denken. Fred Lee (auteur van 'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis') zei het gisteren ook al: Mensen willen niet meer als klant worden behandeld, maar als individu.'
In de zorgsector is volgens Van Veen een accentverschuiving zichtbaar. Duurzaamheid is de laatste tijd bijvoorbeeld in belang toegenomen. 'Ziekenhuizen gaan vaker de verspilling van eten tegen. Ze geven patienten vaker de keuze wat ze willen, soms zelfs een half uur van tevoren. Als iemand net geopereerd is, heeft hij misschien veel meer behoefte aan een lichte maaltijd. Een kom soep, of een snack. Door daarnaar te vragen, voorkom je dat je een halve maaltijd moet weggooien.'

Bron: CustomerFirst

Neem contact op met BRW Groep
Bel: 088-337 63 60